Google 468

Te is Opel fan vagy? Szeretnéd megmutatni az oldalon autódat? Itt megteheted! Várom Opel fanatikusok és tunerek jelentkezését. Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Szereled saját autódat? Szívesen publikálnád tudásodat, tapasztalataidat az oldalon? Várom Opel fanatikusok és tunerek jelentkezését. Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Hátsó dobfék tisztítás G Astrán (1.2, 1.4, 1.6)

Írta:telo

Általában a dobféket nem túl sûrûn kell tisztítani, néha azonban elõfordulnak esetek, amikor hasznos lehet. Azoknak, akik szeretnének megszabadulni a kézifék behúzásakor illetve egyéb esetekben a hátsó fékek által keltett furcsa recsegõ-nyekergõ hangoktól (és kevésbé tapasztaltak szerelés terén), hasznos lehet az alábbi útmutató. Ez alapján remélhetõleg gyorsabban és nagyobb bátorsággal végrehajtható a mûvelet, mint ahogy azt tettem én a saját 1.4-es G Astrámon egy viharos nap reggelén. Hozzá kell tegyem, nem sok autószerelési tapasztalattal rendelkezem, ezért voltam kicsit bátortalan. Utólag azonban bizton állíthatom, hogy a megfelelõ elõkészülettel és minimális érzékkel bárki képes megcsinálni. Egyébként a dolog, ami motivált engem egy viszonylag egyedi probléma: a dobfékem már annyira nyikorgott fékezés közben, hogy meguntam és rászántam magam a tisztításra (egy jó idõre mindenképp meg lehet szabadulni a nem kívánt zajoktól egy tisztítással). Ja és persze nem volt kedvem ezért a mûveletért a szervizben 4000 ft-ot kiadni.

E rövidke kis bevezetõ után vágjunk is rögtön a közepébe.

Elõször is lássuk a szükséges szerszámokat:

- emelõ
- kerékkulcs
- féktisztító spray
- finomabb szemcsés csiszoló papír
- kalapács (opcionális, arra az esetre, ha a dob nem akarna lejönni a tengelyrõl)

A kiszemelt áldozat:

Szerelési lépések:

1. Az autó álló helyzetében lazítsuk meg a kiszemelt hátsó keréken a kerékcsavarokat. Igen, akármennyire is nevetségesnek tûnik, ez fontos lépés. Én már itt majdnem leragadtam, ugyanis a gyári kerékkulccsal legalább tíz percet szenvedtem, mire rájöttem a technikára, amivel meglazítható egy szervizben géppel meghúzott kerékcsavar: nekem a vízszintes síkban álló kulcsra való ráállás és enyhe ugrálás jött be. Ráadásul nálam ez még egy frissen meghúzott, jó állapotú csavar volt! El tudom képzelni, milyen lehet egy rossz állapotú, elhanyagolt, rozsdás csavarral megküzdeni... ott már esetleg csavarlazítót is be kell vetni.


2. Bakoljuk ki a földön maradó kerekeket elöl és hátul, majd engedjük ki a kéziféket, ha még nem tettük volna meg.

 

3. Tegyük be az emelõt a megemelendõ hátsó kerékhez közelebb esõ emelési pontra (a mûanyag küszöbdarabkát praktikusan távolítsuk el elõtte, húzzuk ki egy határozott mozdulattal).

4. Emeljük fel az autót, csavarjuk ki teljesen a kerékcsavarokat, majd szedjük le a kereket. Ezt kell látnunk:

Ez maga a dob. A dobot egy, a fenti ábrán nyíllal jelölt, T30-as torx csavar rögzíti. Egy közelebbi kép a torx kicsikérõl:

5. Csavarjuk ki a fenti torx csavart, próbáljuk meg levenni a dobot magunk felé húzva. Nekem egybõl lejött, minden erõlködés nélkül. Akinek esetleg szorulna, egy kalapáccsal enyhén ütögesse meg. Én erre a célra egy gumikalapácsot készítettem elõ, amit végül nem kellett használnom. Leszedés után ezt kell látnunk (fékpofák és egyéb szerkezeti elemek):

és ilyen a dob belülrõl:

6. Csiszolópapírral enyhén csiszoljuk meg a dob belsõ felületét illetve a fékpofákat eltávolítva az esetleges durvább szennyezõdéseket, egyenetlenségeket:

7. Távolítsuk el a fékport a dob belsejébõl és a fékpofákról: én elõször egy kisebb ecsettel óvatosan lesöpörtem a fékpor nagyobb részét, de erre így utólag átgondolva szerintem nincs is szükség (nem beszélve arról, hogy nem túl egészséges fékport belélegezni). Ehelyett a féktisztító spraybõl bátran fújhatunk a dob belsejébe és a fékpofákra illetve a többi szerkezeti elemre is bõven, ezzel oldva a fékport és az egyéb szennyezõdéseket. Célszerû valamit alátenni a fékpofák illetve a dob alá, mivel az oldat elég koszos, és foltot hagyhat.


8. Hagyjuk száradni a dobot és a fékpofákat (kb 10-15 perc). Az enyém így nézett ki száradás közben illetve után:

9. Tegyük vissza a dobot, csavarjuk be a torx csavart, tegyük fel a kereket, húzzuk a kerékcsavarokat, engedjük le az autót, húzzunk rá a kerékcsavarokra és kész vagyunk. Jöhet a másik oldali kerék...